MÅ GOTT!

söndag 20 november 2011

Nätverka

Att nätverka är något som vi kvinnor generellt är ganska dåliga på, tyvärr. Vi är ofta väldigt duktiga på att skapa och bibehålla relationer, men vi är mindre bra på att använda oss av dessa relationer i syften som gynnar oss. Jag tänker främst i arbetslivet, men även i andra sammanhang. Män är (och ja, jag drar alla över samma kam här...) betydligt vassare på att använda sig av sitt kontaktnät för sin egen vinning, kan gälla att skaffa nytt jobb, bolla nya affärsidéer eller skaffa nya kundkontakter. 

När jag var arbetssökande för ca tre år sedan så hade jag kontakt med en fantastisk coach, en kvinna som arbetar inom samma yrke som jag - med ca 20 år mer erfarenhet än vad jag har. En fantastisk människa som jag har stor beundran för, har enorm respekt för och som har en underbar förmåga att få mig att känna stort självförtroende i min yrkesroll. Vi har inte träffats på nästan två år, men på torsdag har jag bokat en lunch-träff med henne. Jag stack inte under stol med att förutom att det ska bli jättetrevligt att träffas så har jag även en baktanke med nätverkandet - hon kan absolut få hålla ögon och öron öppna för nya utmaningar åt mig. 65% av alla lediga tjänster annonseras aldrig ut, de tillsätts genom kontakter! Just den statistiken är viktig att ha i åtanke om man är intresserad av att röra på sig i arbetslivet - det gäller att nätverka helt enkelt. Träffa rätt människor i rätt sammanhang och vara tydlig med vad man är duktig på och vad man vill!


1 kommentar: