MÅ GOTT!

torsdag 6 september 2012

Målbild

Jag har oerhört många uttryck eller motton som jag tar till i alla möjliga och omöjliga lägen. Bl.a "Vad är det värsta som kan hända?", "keep it simple!" eller "allt är relativt". Meningar som kan uppfattas som floskler men som, om man faktiskt applicerar dom på rätt sätt, ger både ledning och styrka inför beslut.

Ett annat uttryck som jag främst använder i yrkessammanhang är "om man inte vet var man ska, hur ska man då veta när man är framme?" Det kopplar jag oftast till målstyrning och det självklara i att alla medarbetare på en arbetsplats måste veta åt vilket håll företaget är på väg och vad som är målet.

Nu jobbar jag en hel del med målstyrning även privat och just nu har jag en väldigt kortsiktig målbild i huvudet; när jag flyttat in i mitt nya boende och landat lite, kanske packat upp nån kartong eller två och känner att stället är beboeligt. DÅ. Då ska jag köpa den finaste champagnen jag kan hitta, ställa på kylning och hälla upp ett bad. Ett bad fyllt med bubblor och väldoft. Badrummet ska jag fylla med ljus och Spotify ska fylla lägenheten med min musik. Där i badet ska jag ligga med ett glas champagne och fira. Fira att jag är modig och att en ny fas i mitt liv har börjat. På allvar och på riktigt.

Det är min målbild just nu - då kommer jag veta att jag är framme! Sen börjar en ny resa....

2 kommentarer: