MÅ GOTT!

onsdag 23 januari 2013

Kontakter, kontakter, kontakter

Jag har nog tjatat om det förut, men det ligger mig varmt om hjärtat så här kommer det igen; kontakter och nätverk. Man ska vårda och använda sig av sitt nätverk! I min situation, som arbetssökande, så är det oerhört viktigt för att inte säga nödvändigt. Häng med här nu;

Genom en kontakt jag fick genom jobbet för fyra år sedan så råkade jag hamna på en mejl-lista. Den mejl-listan gjorde att jag fick nys om och sen fick det konsultuppdrag jag just nu sitter på.

Genom en mamma i tjejernas innebandylag (hon har alltså dotter i samma lag) som dessutom jobbar som rekryterare så har jag nu blivit rekommenderad som kandidat till ett spännande jobb. Jag ska på intervju nästa vecka. Det är alltså inte lag-mamman som rekryterar utan en kollega till henne.

Varken konsultuppdraget eller det spännande jobbet ovan har annonserats någonstans, utan tillsätts endast genom rekommendationer eller kontakter. Så fungerar det i ca 65% av alla rekryteringar och DET är viktigt att komma ihåg när man är arbetssökande.

Nätverka!

3 kommentarer:

  1. Det är precis det vi tjatar om när personer kommer till oss på Arbetsförmedlingen och tror att vi sak fixa jobbet åt dem.
    Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Chrissan - tänkte nog att just du skulle gilla ämnet. :-)

    Visst är det absolut så att jag i min yrkesroll har väldigt många värdefulla kontakter i just detta sammanhang, men exemplet med lag-mamman kan ju vem som helst relatera till tänker jag. Lagföräldrar, dagiskontakter, klass-föräldrar, kompisarna på gymmet, föräldrars vänner, syskon, leverantörer, fd kunder, vänners vänner...listan måste bearbetas.

    SvaraRadera
  3. Så sant!
    Gäller även som egenföretagare.
    Mingla och nätverka är en arbetsuppgift! :-)

    SvaraRadera