MÅ GOTT!

lördag 26 januari 2013

Stereotypa fördomar

Tjejerna spelade match idag. I motståndarlaget fanns en kille! Så vi var några föräldrar som reagerade och funderade på vad reglerna säger, är det ok att ha med en kille i ett tjejlag när de nått den ålder de är i nu? Vi vet bl.a att det ÄR ok att låna in max 2 stycken från äldre lag vid match, men en kille? Så gick diskussionerna. (till saken hör att att tjejerna i yngre ålder har mött andra lag där det varit blandade kön i motståndarlaget)

När matchen börjar och jag och andra i publiken inser att lagkamrater och ledare ropar "bra jobbat Sara" när denna "kille" har bollen så tvingas jag rannsaka mig själv. I mitt huvud var det nämligen ingen tvekan, baserat på utseende och rörelsemönster så hade jag "klassificerat" denna person som "kille".

Våra tjejer förlorade matchen, mot ett bättre lag men det jag tar med mig från dagen är inte en förlust utan en insikt. Jag skäms för mina fördomar och jag ber Sara om ursäkt för mina obetänksamma stereotypa tankar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar