MÅ GOTT!

söndag 30 januari 2011

Kultursöndag i bubblan

Dagen har fyllts med små utflykter, till och med stranden och poolen börjar kännas lite tradigt ibland. Vi började med ett stopp vid en gammal tågstation de restaurerat, ett ställe dit tydligen alla thailändare vallfärdar på söndagar. Det påminde lite om de gamla härbärgena på skansen där man kan gå in och köpa tunnbröd bland annat. Fast här var det ju inte tunnbröd förstås. Alla skyltar på Thai och vi var de enda västerlänningar där, så väldigt osäker på om vi förstod vad det egentligen var. Fina byggnader var det i alla fall och otroligt många uppklädda thailändare såg vi. Hattar, högklackat och blommiga klänningar var det visst som gällde, och det var inte bara kvinnor som bar denna klädsel. När vi var på väg därifrån kom ett helt gäng med crossdressers och ställde upp sig för fotografering. Otroligt snygga killar i kvinnokläder!

Efter det blev det ett besök på lokala sidenutställningen, där de visade hur hela processen går till. Från silkesmask till puppa till otroligt fina tyger. Fem meter av det mönstrade tyget tar tre månader att väva!

Eftermiddagen har tillbringats i solstolen där jag läst min nyfunna favoritförfattare, Karin Brunk Holmqvist. Roliga, mysiga och lättsamma böcker som påminner mig om min mormor. Här i området finns ett litet hus där man kan byta böcker och någon i de andra husen har ställt dit fem stycken av hennes böcker så jag kommer garanterat att läsa de allihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar