MÅ GOTT!

onsdag 23 februari 2011

Baka sig lite bröd

Så här på en onsdagskväll kan man ju få för sig att man vill baka lite bröd. Om man är så där lite ojämn i energinivån som jag är alltså. Ena dagen helt slut och andra dagen får jag ett ryck och börja städa ur bastun, typ. Så, brödbak alltså! Fick ett enkelt recept av en vän men eftersom jag aldrig riktigt har alla ingredienser hemma så får jag improvisera lite, mitt bröd innehåller;

5dl rågsikt (tror jag, tog ur en omärkt plastburk i skåpet...)
2dl rågkross (ren flax, inte något som jag typiskt brukar ha i skafferiet!)
1dl havregryn (skulle vara havrekli)
1dl linfrö
1 dl proteinpulver (mitt eget tillägg då jag behöver få i mig mycket protein)
1msk bikarbonat
1tsk salt

Blanda torrvarorna
Tillsätt..
5dl turkisk yoghurt (skulle vara fil)
2msk mörk sirap
1dl lingonsylt (jag kastade även i hackade torkade aprikoser och en näve russin)
Blanda ihop allt
In i ugnen, 175 grader i 1 timme.

Saftigt och gott med rejält tuggmotstånd. Prova!
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar