MÅ GOTT!

torsdag 10 mars 2011

Kalla Fakta

Som så många andra viktopererade säkert kommer att göra, kommer även jag att bänka mig framför TV4 kl 21.00 ikväll. Jag är nyfiken på innehåll och vinkling av programmet. Gissningsvis kommer det att fokusera på komplikationer, problem och brister inom vården i samband med viktoperationer. Då jag dels betalat för min operation själv och dels anser att det (efter mina barn) är det bästa jag gjort så har jag personligen svårt att relatera till problematiken.

Jag tycker ändå att det är viktigt att belysa frågeställningarna kring operationerna samt framförallt ifrågasätta eftervården inom landstingen. Operationen är endast ett hjälpverktyg, de stora förändringarna i beteende och handlingar måste man göra själv och där behöver nog många extra hjälp. Detta är stöd och hjälp som landstingen inte har ekonomiska resurser till idag.

Visst var det en stor investering jag gjorde när jag bestämde mig för att betala privat, men samtidigt så har jag köpt ett 3 års-program som även inkluderar uppföljning med dietist, psykolog och kirurg. Just den biten är nog väldigt bristfällig för många andra och är just den biten som jag tror är viktigast för att lyckas!

2 kommentarer: