MÅ GOTT!

tisdag 28 juni 2011

Aldrig acceptera första pris

Åh, herregud vad jag tycker det är roligt att förhandla leverantörspriser! I mitt yrke förväntas man inte riktigt vara så taggad och laddad inför att en sådan diskussion, man förväntas liksom mer bara säga "jaha ja, det kostar så mycket, ok!" Därför är det extra roligt att höra / se reaktionerna hos säljare som försöker ge mig offerter och tror att de ska få ringa i klockan samma eftermiddag. Skulle inte tro det! Jag är upplärd i en oerhört försäljningsfokuserad och provisionsstyrd organisation. Ett företag där jag, trots att jag hade helt annan roll, satt mitt i smeten i det öppna landskapet. Mitt bland säljarna. Jag vet hur de funkar och jag vet vad de motiveras och triggas igång av, därför är det extra roligt att spela spelet som köpare.

Jag har ju blivit analyserad och har därför fått bekräftat att jag gillar att göra affärer på ett vänskapligt sätt, jag prutar och förhandlar därför med stor glimt i ögat och leende på läpparna. Det funkar i 99% av fallen!

Idag har jag påbörjat diskussion och förhandling med en säljare av en tjänst, en stackars säljare som inte vet vad som väntar...han spelade ut kortet "om du bestämmer dig innan torsdag får du det här priset" och jag skrattar högt. Fattar väl vem som helst att han går på semester på fredag. Knappast mitt problem, jag har inte bråttom liksom!

2 kommentarer:

  1. :) det är rätta takter!!!

    Om man ska generalisera tror jag att tjejer/kvinnor är mer av typen som du säger "ok.." - en säljare väntar sig nog inte förhandling på det sättet.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Tack! Det gick fin-fint med slutförhandlingen idag. Hade tänkt fel, det var inte kommande semester som styrde det var kvartalsslut (i amerikanskt aktiebolag är det styrande) så trots att han var tvungen att få ok från två chefer så landade vi priset på 28% lägre än utgångspriset! När affärerna ska in, sista dagen, så tror jag nästan de accepterat vad som helst... :-D

    SvaraRadera