MÅ GOTT!

onsdag 7 september 2011

Kundservice?

Åkte ju en vecka till Kreta i somras. Vi åkte med Airtours och en utav dagarna bokade vi en utflykt genom dom. En utflykt till en lagun som låg långt ute i ingenting. Ett fantastiskt ställe som man endast kunde komma fram till med båt. Lagunen var ca 1 km tvärsöver och riktigt långgrund sandbotten mest överallt, men med sylvassa klippor runt omkring. Så snart vi kom dit så insåg vi att här gäller det att hålla koll på ungarna så att de inte gör illa sig. Efter att ha promenerat tvärs över lagunen kom vi fram till ett ställe där det var som djupa naturliga pooler i klippan. Vi bestämmer oss för att försiktigt kliva i och bada med barnen. I "poolen" ligger det redan en pojke och en kvinna och snorklar. Precis när vi är på väg i så börjar pojken att gallskrika. Han tar sig upp, skriker och gråter och håller sig för benet. Det tar oss två sekunder att förstå att han gjort sig riktigt illa, hans panikskrik går inte att beskriva.

Lång historia kort; pojken (som är från Polen och inte pratar någon engelska) har skurit upp ett ca 6-7 djupt sår tvärs över hela låret. Det är så djupt att man ser senorna. Väninnan jag reser med är utbildad undersköterska med 10 års erfarenhet från akuten. Jag tar våra panikslagna barn och går tillbaka till andra sidan medan hon gör ALLT rätt; hon tar tag i situationen och ser till att pojken får tryckförband och vård. Hon tillbringar 2 timmar med att lugna pojken och hans familj, samtidigt som hon får 10 totalt handfallna grekiska båtkillar att följa hennes instruktioner. Allt detta medan hon sitter, endast iförd bikini, i gassande sol. Hon gör allt detta eftersom hon inte har något val, hade inte hon agerat så vette sjutton hur det kunnat sluta för pojken. Hon reagerar och agerar därför att det sitter i ryggmärgen på henne och vi var oerhört stolta över hennes insats.

Men...VI fick ju inte riktigt den utflykt vi planerat och betalat för! Så, dagen efter beskriver vi situationen för vår reseledare (som inte var med på resan) och frågar efter en stund lite försynt om vi skulle kunna få åtminstone väninnans del av pengarna tillbaka?! Nej, se det gick inte...

Väl hemma i Sverige, när situationen sjunkit in lite mer, lackar jag ur och mejlar Airtours. Vi insåg nämligen att Airtours skickar iväg hundratals turister på dessa båtar utan att kontrollera huruvida det finns någon krisplan och / eller första hjälpen. Två veckor senare har jag fortfarande inte fått någon reaktion, överhuvudtaget! Inte ens ett svar att de mottagit mitt mejl. Mejlar därför igen och informerar dom om min bild av kundservice och hantering av reklamationer. Den verkar nämligen inte riktigt överensstämma med deras bild. Får då ett svar att visst har de tagit emot mitt mejl och hoppsan, ber om ursäkt att vi inte svarat...just nu är vår hanteringstid 4-6 veckor och vi ber att få återkomma...

Tror ni jag fått något svar ännu? De 4-6 veckorna har ju passerat om man säger så....

Det är inte pengarna det handlar om, det är principen! Sånt här går jag igång på...watch this space!


1 kommentar:

  1. Men herregud!
    Anmäl resebolaget!
    Inte vet jag vart, men vafan ungen hade ju kunnat dött!
    Nästa gång kanske nån gör det?

    SvaraRadera