MÅ GOTT!

torsdag 13 oktober 2011

Världen är liten!

Jag tänker ganska ofta på det faktum att världen är väldigt liten. Man stöter på människor i olika sammanhang och man har ingen aning om när, hur och varför man kommer att stöta på dom igen. Som t.ex så var en av de första människor jag såg när jag klev ut från hotellet i New York en av mina kollegor! Vi hade ingen aning om vi båda skulle vara där samtidigt, ändå stod hon där, mitt framför mig på gatan i New York. Hej på dig liksom!

Idag har jag varit på ett seminarium i arbetsrätt, ett seminarium som hölls utav två arbetsrättsjurister från en av Sveriges största advokatfirmor. Så snart jag klev in i lokalen så insåg jag att jag kände igen den manliga juristen. Tänka, tänka, tänka och snart ramlade kronan ner. Han och jag hade stött på varandra i arbetsrättsliga sammanhang hos min tidigare arbetsgivare för ca 8 år sedan. Vi hade ganska mycket kontakt under en period och killen har både skön humor och distans till sitt eget yrke.

Lite längre in i seminariet så är tanken att de två juristerna ska dramatisera två olika AD-fall och vi i publiken ska agera domare. När det då visar sig att det första fallet de tänker ta upp handlar om en bloggande polis så kommer ju tanken igen; världen är liten! Vi är många här som följt den historien ur ett helt annat perspektiv och jag satt själv och uppdaterade Arbetsdomstolens hemsida den dagen för att kunna läsa domen så snart den kom. Jag var ju därför knappast opartisk eller ovetande när det kom till att agera domare och rösta såsom vi trodde AD gjort. 

Vid fikapausen klev jag fram och pratade med juristen, först och främst för att förklara att vi träffats tidigare och surra lite om den tiden men sen blev det även väldigt spännande dialog kring den mänskliga och moraliska aspekten kring arbetsgivarens agerande i det nämnda fallet. En väldigt trevlig fikapaus med spännande dialog tillsammans med en väldigt sympatisk arbetsrättsjurist! 

Återigen, världen är så liten! Man har ingen aning om vem man kommer att stöta på igen och i vilket sammanhang. Man ska därför vara varsam med relationer och behandla människor i alla situationer med respekt. Karma!

1 kommentar:

  1. Så oerhört sant.

    Den du ger fingret i trafiken ena dagen, kan vara den som sitter vid andra sidan i en anställningsintervju andra dagen.

    Till exempel. Dock är detta inte sanna exempel från mitt liv. Inte än iallafall :-).

    SvaraRadera