MÅ GOTT!

lördag 6 augusti 2011

Fördomar?

Vi har alla fördomar, vi gör klassificeringar av människor baserade på första intryck eller information som vi får. Vi gör en bedömning och vi placerar in människor i fack! Det handlar om att vår hjärna behöver hjälp att placera saker på "rätt" plats, vi är så simpla som varelser att vi annars skulle totalt få kortslutning. I min värld är inte fördomar något negativt! Jag anser att fördomar ofta hjälper oss simpla människor att socialt umgås med andra människor.

Det här säger jag därför att i min värld så betyder inte en fördom att man lägger någon värdering på personen eller dess personlighet. Om jag möter en ny människa och min intuition och information jag får innebär att jag klassificerar den personen som t.ex. homosexuell så lägger jag ingen värdering i det. Precis som jag inte värderar heterosexuella personer på ett visst sätt. Jag, som den enkla person jag är, tar till mina fördomar och placerar in personen i fråga i ett fack. Återigen, jag lägger ingen värdering i detta, min värdering kommer in i ett senare skede. Är PERSONEN en människa som jag uppfattar som trevlig? En person som jag känner att jag vill umgås med? En människa som ger mig något och som jag känner att jag har något gemensamt med?

Om man däremot använder fördomar till att automatiskt lägga negativa värderingar i knät på andra människor...då är man illa ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar