MÅ GOTT!

tisdag 5 januari 2010

Nykter alkoholist - orökt nikotinist?


Min mormor rökte, min mamma röker och jag röker. När jag var liten sa alltid min mormor "börja aldrig röka, det är det värsta du kan göra!" Jaha?!, tänkte väl jag och såg henne dra ännu ett halsbloss på ciggen..När jag var 13 år snodde jag o en kompis några ciggaretter från våra föräldrar och cyklade iväg till skolan. Där, utanför klassrummet på trappan i gatulyktans sken - tände vi vår första cigg. Inte var det gott, och det tog säkert 15-20 försök innan vi vågade dra halsbloss, men 25 år senare kan jag konstatera att jag då blev, och har sedan dess varit, en rökare.

Om man har ett beroende av alkohol så kallas man alkoholist, om man sedan bestämmer sig för att sluta med detta beroende så kallas man ofta för "nykter alkoholist". Om man, som jag gjort, bestämmer sig för att sluta med sitt tobaksberoende - kallas man då för orökt nikotinist sen?


1 kommentar: