MÅ GOTT!

lördag 27 november 2010

Den enkla vägen?

Sedan jag tog beslutet att göra min viktoperation har jag naturligtvis informerat väl vald personer om mitt beslut och jag har haft "turen" att bara mötas av positiva reaktioner. Alla har stöttat mig i mitt beslut och ingen, absolut ingen, har yppat några tankar om att en operation skulle vara fusk eller ett enkelt val. Jag vet att andra tyvärr bemöts av sådan reaktioner, att en operation skulle vara någon slags quick fix. Läser idag om en kvinna som höll på att dö av sin viktoperation vilket självklart är riktigt tragiskt. En operation är alltid en risk och inget man ska ta lätt på. En viktoperation är något man väljer själv att göra och därför ett beslut man måste ta efter noga övervägande. När jag då läser att hon tänker anmäla läkarna och att hon anser sig ha blivit pumpad full med information om att operation är en lätt väg att bli smal, då blir jag faktiskt riktigt arg!

För det första har jag väldigt svårt att tro att läkare skulle ge den bilden av en operation och för det andra har man som individ ett eget ansvar att ta reda på så mycket information som möjligt i förväg. Jag lusläste allt jag kom över innan jag tog beslutet och jag var fullkomligt införstådd med riskerna. Risker som jag vägde mot de risker det innebar för mig att bära min övervikt.

Jag har aldrig fått intrycket eller informationen att min operation är något annat än ett verktyg för mig, det hårda arbetet med att ändra kosten och beteende måste jag själv utföra!

Slutligen hoppas jag naturligtvis att kvinnan får tillfriskna helt och slipper komplikationer framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar