MÅ GOTT!

torsdag 4 november 2010

Min operation


Den viktoperation som jag gjort kallas för Sleeve Gastrectomy och innebär i korthet att man gör magsäcken mindre, man får alltså betydligt mindre möjlighet till näringsintag. Operationen är permanent, den del som tas bort är alltså borta för evigt. Till skillnad från en Gastric Bypass (vilket är den vanligaste viktoperationen i Sverige idag) så kopplar man inte om tunntarmen utan den lämnas intakt, det i sin tur innebär att näringsupptaget inte minskas då det ju är i tarmen som kroppen tar upp alla näringsämnen.

Vad denna operation gör för mig är alltså helt enkelt att begränsa mängden mat jag intar och därmed skapa viktnedgång och längre fram viktstabilitet. När jag väl övergår till vanlig mat (efter flytande och puré i ett par veckor för att magsäcken ska läka) ska jag kunna äta precis som vanligt, men med fokus på proteiner. En dag ska bestå av frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål och vid varje måltid kommer jag att kunna äta ca1,5-2 deciliter.

Förutom minskat intag så innebär operationen att den del av magsäcken där hungerhormonet produceras är borttagen så hungerkänsla och "sug" bör minska drastiskt.

5 kommentarer:

  1. Ahaa! Nu måste jag ta reda på hur mycket mat 1,5 - 2 dl är.
    Har jag fattat det rätt om jag tror att du inte borde få tarmproblem? För det verkar vara vanligt vid andra operationer.
    Vad bra att du kan äta "vanlig" mat!
    Spännande, en helt ny värld för mig. Men det blir ju vanligare och vanligare och jag vill förstå vad folk pratar om :) Och vem vet vad jag kommer att vara med om själv....
    Tack för bra info!! Hoppas du får må riktigt bra!

    SvaraRadera
  2. Tack för infon! :)
    Skönt att slippa sug och hunger.

    SvaraRadera
  3. Kia - tarmvred är en komplikation som är vanligare vid Gastric Bypass än vid Sleeve eftersom man då flyttar runt tarmarna. Sen är det även själva viktnedgången och det faktum att det fett som funnits i magen och hållit tarmarna på plats försvinner som gör att man kan få detta problem. Vid den klinik jag gjort min operation försöker de undvika detta för GBP patienter genom att sätta några stygn på väl valda platser för att hålla tarmarna på plats längre fram.

    Stort tack för era kommentarer tjejer!

    SvaraRadera
  4. Darling, välkommen över på andra sidan. Nu har ditt nya liv börjat!

    Kram på dig.

    SvaraRadera
  5. Tack Mona! Det känns overkligt just nu, men bitarna faller säkert på plats efter hand. Nu måste jag in till dig och säga åt dig att andas för f-n, jag fick ju halsbränna och sura uppstötningar av att bara läsa om din dag...

    SvaraRadera