MÅ GOTT!

lördag 6 november 2010

Språkregler?

Jag vet inte om jag har drömt det eller om jag har hittat på det själv, men när jag gick i skolan har jag för mig att det var ett big no no att börja en mening med "Och". När jag hjälper äldsta dottern med skrivläxan så börjar hon rätt ofta meningar med just det ordet och påstår att fröken sagt att det är ok. Jag ser det även rätt ofta i andra sammanhang, meningar som börjar med "Och".

I min värld funkar det inte alls, "och" hänger ju ihop med något annat. I början av en mening hänger ju ordet helt löst och utan sammanhang, eller? Någon som vet vad som gäller?

3 kommentarer:

  1. Helt rätt av dig, man börjar inte en mening med ordet och. Har tyvärr märkt med döttrarna att skolan tycker det är ok så länge de skriver något överhuvudtaget.

    SvaraRadera
  2. Hej Madlar och tack för din kommentar. Skönt att höra att jag inte var helt ute och cyklade. Det känns ju oerhört tokigt att skolan skulle sätta ribban så lågt att det är ok att göra fel så länge man gör nåt överhuvudtaget?! Hm, ska nog ta upp det på nästa veckas utvecklingssamtal.

    SvaraRadera
  3. Du är inte ute och cyklar, det är ajjabajja på sånt' - jag slogs med vår marknadsföringsavdelning redan för 6 år sedan om detta när de ville trycka materiel med sådan text... själv skriver jag så på bloggen ibland, men aldrig i "riktiga livet".

    SvaraRadera