MÅ GOTT!

fredag 29 oktober 2010

Misshandel?


Om en vuxen man tar en pinne och klipper till en kvinna i ansiktet, så hårt att näsan svullnar och ögonlocket blöder - då skulle han förhoppningsvis allra minst bötfällas för ringa misshandel. Om en åttaårig pojke gör detsamma på en åttaårig flicka på skolgården - vad händer då? När jag hämtade tjejerna idag så mötte fritidspedagogen mig i korridoren och ville prata med mig, hon förklarade situationen som uppstått och att min äldsta dotter alltså hamnat i mottagande ände av en aggressiv pojkes utfall. Pojken hade till och med först slitit av hennes glasögon för att sen slå med pinnen. Pedagogen berättar sen att min dotter i raseri över slaget gett igen genom att klösa honom i ansiktet. Lite chockad efter att ha sett hur hon såg ut i ansiktet kunde jag inte låta bli att undslippa "ibland känns det faktiskt ok att de ger igen"! Sen insåg jag att det handlat om rent självförsvar från hennes sida och det höll pedagogen med om.

Efter att ha pratat med min tjej under eftermiddagen om händelsen och fått förklarat för mig att den här pojken "slagits med pinnar och vapen ända sen förskoleklass" och att han "slåss jämt och med alla" så undrar jag hur man ska hantera detta? De går i andra klass och i min värld så har de växt ifrån sådant beteende, så något måste ju vara tokigt här?! Pedagogerna försäkrade mig om att de naturligtvis skulle hantera det med pojkens föräldrar, men förstår de? Naivt kanske, men jag hade åtminstone förväntat mig ett telefonsamtal från pojken och / eller hans föräldrar ikväll - det har inte kommit.

Jag har tagit kort på hennes ansikte, osäker på vad jag ska använda det till men det kändes viktigt att dokumentera hur hon faktiskt ser ut. Det är ingen vacker syn och mammahjärtat gråter. Min dotter är en tuff tjej så jag är inte så orolig för hennes del, jag är faktiskt mest orolig för pojkens del - han behöver ju något som han inte får.

8 kommentarer:

  1. Sånt får inte hända. Men det händer.
    Kraml till lilltjejen!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle bli GALEN! Så får det inte vara. Ingen människa, varken liten eller stor ska behöva ta emot fysiskt våld. (Oj, jag blir arg nu). Ta kontakt med rektor på en gång. Kanske har personalen på skolan redan bett om erxtra resurser el. likn. Isf behöver de stöttning av föräldrar. Eller så har de inte gjort det och då är det på tiden.
    Bara för att människor är minderåriga kan de inte tillåtas bli behandlade hur som helst.
    (Allt skrivet i affekt)

    SvaraRadera
  3. Jag grubblar ju, precis mitt i mellan Chrissan och Kia här; "det får inte hända, men det händer" eller "det får inte vara så". Alltså, exakt NÄR (vid vilken ålder?) går vi från "det är barn, sånt kan hända" till "det är helt oacceptabelt och man måste agera"? Mina tjejer är inga änglar och "gives as good as they get" - men jag vill gärna tro att de förstått vart gränserna går, och det känns inte som att den här pojken har det.

    SvaraRadera
  4. Polisanmäl.
    Det hade du gjort om en vuxen man spöat på en vuxen kvinna.
    Om den där stackars pojken kunnat spöa andra barn sedan småskolan utan någon slags konsekvens så ger det ju inga signaler om att det är fel.
    Nåt är ju seriöst fel.
    Polisanmäl.

    SvaraRadera
  5. Detta ska polisanmälas. Det inte blir någon polissak av det hela, utan polisen lämnar det till soc, och då får familjen hjälp. Använd bilden, och gå till läkare för att få mer dokumentation. Anmäl även till försäkringsbolaget så ni kan få hjälp ifall det blir skador som kommer först senare.

    Tyvärr har jag egen och nära erfarenhet av detta, i minasöners klasser när de gick i sexårs, lågstadiet och mellanstadiet...

    SvaraRadera
  6. Jag är glad över att du är orolig över pojken. Missförstå mig inte här nu. Men det känns som att han inte alls har det bra.
    Jag är glad att du inte dömer honom.

    (Att han tar till våld mot din stackars dotter är fruktansvärt. Vad gör han då han blir äldre?)

    Anmäl till socialen. Det kan du göra anonymt. Dessutom ska skolan anmäla. Det är deras skyldighet.

    SvaraRadera
  7. Det är viktigt att du agerar för framtiden. Min son fick en sten kastad mot huvudet när han var i 10-års åldern. Stenen träffade hakan som blev blå/grön/blå och svullen. Pojken som kastade var en bråkmakare.

    Jag polisanmälde för att markera för pojken och hans familj att det är livsfarligt att kasta stenar. Det är viktigt att sätta en gräns.

    Socialen blev inkopplad eftersom pojken var lika ung som min son. Det var inte första gången denna pojke kastade stenar och slogs. Ingen förälder tor tag i saken och situationen blev ohållbar. Det var min förbaskade skyldighet att reagera. Dessutom var jag orolig för min son och att det skulle inträffa fler gånger. Nästa träff kanske skulle gjort honom blind.

    Så mitt råd är att polisanmäla för framtiden och trygghetens skull. För allas skull! Det är ju inte stora stygga polisen som kommer och pekar med hela handen. Det är socialen som bara vill väl och hitta lösningar på problem som tydligen inte skolan kan lösa.

    Hoppas allt löser sig till det bästa för alla parter, för visst är det synd om pojken i grund och botten.

    Jag ber till högre makter att din dotter slipper vara med om detta otäcka fler gånger.

    Kram
    Ängeln

    SvaraRadera
  8. Stort tack till er alla för råd och svar, oerhört värdefullt för mig. I nästa inlägg ser ni hur jag valt att agera i det här läget. Jag mejlade idag lärare och rektor och har redan fått svar. Detta kommer att dokumenteras och följas upp i skolan.

    SvaraRadera