MÅ GOTT!

söndag 8 maj 2011

Andas!

Jag har ett yrke som gör att jag ibland möter människor i stress, människor som har axlarna vid öronen och pratar på både in- och utandning. Människor som kanske sover dåligt och är på väg att tappa kontrollen, de är är sakta med säkert på väg mot den berömda "väggen". Jag har själv varit där och nosat och vet vad som kan hända med kroppen om du inte vänder innan du smäller in i den.

Det finns naturligtvis många saker man bör ta tag i när man befinner sig i denna situation, men mitt första råd som jag kan slänga ur mig i förbifarten i korridoren är; "ANDAS! Andas för f-n, och se till att andas både in och ut!" Det kan ju låta simpelt och klämkäckt men herregud vad viktigt det är med andningen!

Igår kom ämnet upp och vi körde övningar för att andas "korrekt". Saken är den att om du tittar på en nyfödd bebis så andas de på helt rätt sätt, men ju äldre vi blir desto mer kämpar vi emot de naturliga rörelserna och börjar att andas fel och konstlat. Tittar du på en bebis så ser du att både mage och bröst rör sig i andningen och det är så det ska vara. Vi kvinnor får sen för oss att vi ska gå och hålla in magen vilket gör att andningen hamnar långt upp i brösten och till och med ibland upp i axlarna. För att andas korrekt måste du släppa ut magen!

1 kommentar: