MÅ GOTT!

tisdag 3 maj 2011

Utvecklande invecklade samtal

Efter hel dag med möten och intervjuer på jobbet så avslutades dagen med äldsta dotterns utvecklingssamtal. Dottern har en fantastisk lärarinna som inte accepterar något trams. Hon följer denna klass i ett år till och sen ska hon gå i pension, hon är därför av den gamla skolan men samtidigt oerhört "med i matchen". Hon har skapat en anda av respekt och en vänskaplig atmosfär i klassen som gör att barnen lär sig massor, hon behöver nämligen endast lägga minimal tid på att tysta stökig klass eller hantera konflikter.

Baksidan av att gå i en sån "duktig" klass är att ungen börjat utveckla prestationsångest vid 9-års ålder. Hon är ambitiös och sätter höga krav på sig själv, så till den grad att hon brister ut i gråt om och när hon missat eller glömt något skolarbete. Det här pratar vi mycket och öppet om både hemma och i skolan.

Målsättningar och uppföljning är något jag brinner för i mitt arbete och ler naturligtvis stort när utvecklingsmålen för stor-skrutt blir att 1. inte tävla mot andra i klassen och inte ha så bråttom i sitt skolarbete och 2. få svårare uppgifter i matematiken (hon har börjat tappa intresset för matten då hon tycker det är för lätt).

Utvecklingssamtal med lillasyster nästa vecka blir en annan historia och helt andra utmaningar.... häftigt med syskon som är så totalt olika som individer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar