MÅ GOTT!

måndag 16 maj 2011

Mycket invecklat utvecklingssamtal

För någon vecka sedan var jag på utvecklingssamtal med äldsta tjejen, imorgon har jag träff med lill-busans lärare. Kontrasterna kommer bli stora.

Lill-bus är en fantastisk7-årig unge med underbara egenskaper; hon är positiv för det mesta, hon är social och påhittig. Hon har humor och inte bara fattar ironi - hon bemästrar konsten att vara ironisk med glimt i ögat. Ungen var 4 år när hon (utan att kunna säga R) klämmer ur sig följande dialog;

Jag; -"lill-bus, kan du plocka upp maten du spillt på bordet är du snäll"
Lill-bus; -"Vad spelaj det föj joll?"
Jag; -"Det spelar ingen större roll, men du kan väl göra det ändå!"
Lill-bus; -"Ahmen mamma, det vaj en jetojisk fjåga - den kjäver inget svaj!"

Nämen då så!

Nu tror jag tyvärr inte att det är ovanstående egenskaper som kommer att vara fokus imorgon, jag tror nog att vi snarare kommer prata en del om damens oförmåga att fokusera och koncentrera sig. Lill-bus har lite svårt att komma ihåg var hon lagt sina läxor och hon har hela brallorna fulla av myror. Hon har underbart kreativa ursäkter till varför hon inte gjort sina uppgifter, men faktum kvarstår att hon kräver en del extra energi utav både föräldrar och lärare just nu. Hon har precis knäckt läs-koden och kan hur mycket som helst när hon bara vill, problemet är att viljan inte infinner sig så ofta eller särskilt regelbundet.....Underbara unge!

6 kommentarer:

  1. Verkar vara en underbar flicka :-)

    Styrkekramar till hennes Mamma :-)

    SvaraRadera
  2. Kreativitet är fantastiskt- men uttröttande=)

    SvaraRadera
  3. Hmm....verkar vara en böna som kommer att klara sig bra här i livet!

    SvaraRadera
  4. Tack tjejer! Jag vill ju gärna tro att båda mina döttrar kommer att gå exakt så långt som de själva vill i livet. I dagsläget är framtida karriärsplaner för den ena "att jobba för FN" (mycket oklart vad exakt) och för den andra "att bli grindvakt i Thailand". Helsköna!

    SvaraRadera